fredag 28 december 2012

Uppmärksamhet, utveckling och anknytning.

Gordon Neufeld har, tillsammans med Gabor Maté, skrivit en bok som heter "Våga ta plats i ditt barns liv - så stärker du relationen till ditt barn och undviker att barnets jämnåriga övertar din roll." Jag läser den just nu, är en tredjedel in i boken ungefär. Boken handlar om jämnårigorientering, och hur den försvårar barns utveckling samt ger endel symtom av sjukdom i samhället. Boken handlar också mycket om anknytningsteorin, och hur otroligt viktig en trygg anknytning är för att ett barn ska kunna utvecklas och mogna och ha livskvalitét. Jämnårigorientering kallar de det när en trygg anknytning till en vuxen person saknas eller är för svag, och barnet tvingas vända sig till en jämnårig för en anknytning. I en föreläsning om uppmärksamhet berättar Gordon att det allra viktigaste för oss människor är att ha en trygg anknytning. Hunger, skydd, individualitet är underordnat anknytningen. Så, när vi som barn befinner oss i en förskola eller skola och anknytningen till vuxna i vårt liv inte är tillräckligt stark för att ge oss trygghet i den miljön, så vänder vi oss till jämnåriga. Jämnåriga som är lika vilsna själva, och som inte alls visar samma hänsyn som färdigutvecklade friska vuxna gör. Jämnårigorienteringen är obarmhärtig, och de flesta barn stänger av sina känslor till följd av detta, för att skydda sig mot smärta vid eventuell framtida separation från sin anknytningsperson, vilket kan ske ganska ofta i barn och ungdomars värld. Jag blir styrkt att fortsätta på den väg vi valt, att ge barnen tid och mer tid och jag blir styrkt i att vi som föräldrar är de viktigaste människorna i våra barns liv! Föreläsningen är i fyra delar av vilka jag sett den första, och den gav mig som förälder och före detta barn/ungdom samt studerande väldigt mycket behållning. Jag planerar att se de andra så snart som livet tillåter, jag prioriterar mina primära anknytningar. =)
Gordon Neufeld - varför lyssnar inte Kalle - Del 1: Så fungerar uppmärksamhet
Från videon kan man klicka sig vidare till de andra delarna.
Gordon Neufeld och Gabor Maté - Våga ta plats i ditt barns liv

5 kommentarer:

  1. Vad spännande att läsa! Jag är också övertygad om detta. Tack för tipset, jag ska lyssna på föreläsningarna :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du är intresserad av föreläsningarna =)

      Radera
  2. Åh, jag har länge varit på väg att läsa den, men än har det inte blivit av. Men ska spana in föreläsningarna nu :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är verkligen värd att lägga tid på att läsa!

      Radera