fredag 21 december 2012

Julklappar eller inte?

Jag känner mig kluven inför det här med julklappar. I år har vi valt bort julklappar, eftersom vi anser att de dels bidrar till ohälsosam stress inför julen och stör julstämningen, och dels eftersom vi inte vill att våra barn ska förknippa julen med materiella saker. Julen ska vara fin, fridfull och mysig, inte en stress över hur många julklappar man ska ha och vad de ska innehålla! Dessutom förmedlar denna julklappshets mycket av den konsumtionshets som vi inte vill att våra barn ska bli smittade av.

Men ibland tvivlar jag lite. Jag minns ju jularna från när jag var liten. Det var så otroligt roligt att känna och klämma på alla paket, räkna hur många som var till mig och vara så nyfiken att man nästan sprack! Så på julafton längtade man efter att få öppna paketen, man var så spänd så man kunde inte koncentrera sig på något annat! Och tillslut var stunden inne, man slet upp sina julklappar och fick äntligen veta vad som fanns därinne! Det är ju roliga och fina minnen, varför ska inte mina barn få uppleva det?
 Sedan minns jag vad som kom efteråt. När alla paket var slut. Då kände jag mig alltid så tom,  jag undrade om det verkligen var allt, jag tittade på högen med saker som jag fått och tänkte att det här var ju inte alls som jag hade fantiserat! Inte så att jag inte var glad över det jag fått, men ändå någon slags besvikelse över att det inte var fler/bättre saker. Och all den tid som jag lagt på att utforska paketen och vara nyfiken på vad det kunde vara, all den tid som jag inte kunnat koncentrera mig på något annat! Är det så mysigt och roligt egentligen? Att det är så viktigt att fundera över vad som finns i julklapparna att man inte kan tänka på något annat? Jag tycker inte det. Jag vill inte ha sådana jular. Så jag står fast vid vårt beslut, och vill istället lägga min energi på att försöka få till magiska, mysiga och stämningsfulla jular. Såklart kan man göra båda, men det går åt mycket energi till att leta julklappar och allt som hör till den karusellen. Den energin riktar jag helt enkelt om till annat istället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar