torsdag 13 december 2012

Att vara vegetarian

Vi har snart varit vegetarianer i ett år i min familj. Det har varit både svårt och lätt. Det som jag tycker har varit svårast är att fullt ut förstå att jag inte längre äter kött! Anledningen för mig att sluta äta kött var främst för att köttindustrin är en hemskt omänsklig industri, där man inte respekterar djuren över huvud taget. De ska ge sina liv för oss, och inte ens det räcker för att de ska få ett värdigt liv med respekt och tacksamhet från oss. Jag tyckte om att äta kött, men jag kände att jag var tvungen att välja mellan att förneka vad djuren får utstå för att hamna på min tallrik, eller göra det jag kan. Jag valde att kliva av djurplågeri-tåget. Men när vi då skulle hitta nya rätter att äta så har det varit svårt. Jag har velat ersätta köttet, jag har velat äta kötträtter men utan kött. Dessutom vill jag inte äta quorn eller soja. Så när jag har lagat mat har jag försökt ersätta köttet med något som ska likna kött så mycket som möjligt. Ofta kan man lyckas ganska bra med utseendet, men det smakar ju inte kött! Så blir jag frustrerad för jag har ju lagt så mycket tid och verkligen förväntat mig att smaken ska vara lik köttets. Men det jag har fått inse är att jag har slutat äta kött! Nu äter jag andra saker. Det kanske låter knäppt, men det hjälpte mig att börja se på våra vegetariska rätter som nya rätter istället för ersättning av de gamla. Nu vill jag inte längre att maten ska smaka kött, eftersom det bara är kött som kan smaka kött och det äter jag inte!

Jag mår varken bättre eller sämre nu än när jag åt kött. Jag blir lika mätt av en måltid. Jag har lärt mig mycket om näringslära, eftersom jag som nybliven vegetarian var ganska orolig över om jag och familjen skulle få i oss tillräckligt av alla viktiga näringsämnen. Nu vet jag att det går toppenbra utan kött, det finns så otroligt mycket som innehåller de ämnen vi har behov av! Den nöt vi ännu inte knäckt är den med B12, så det tar vi kosttillskott av.

Vi äter alltså inte kött, varken fisk, fågel, mittemellan eller blandfärs. Vi äter inte heller soja pga allergi, och inte quorn pga att det är halvfabrikat som vi inte vill beblanda oss med :P

Några maträtter vi brukar äta:
-Solrosfrösås, mixa solrosfrön, blanda med passerade/krossade tomater, ha i det du skulle haft i köttfärssås och ät som köttfärssås till pasta. Mumma!

-Varma svampmackor, vi gör en stuvning med champinjoner och lägger på hembakt bröd, och så in i ugnen. Ibland har vi ost på, ibland inte.

-Biffar, som vi gör av mixade solrosfrön, lök, olika kryddor och ibland ägg, ibland linfröägg (mixade linfrön som svällt i vatten, fungerar som bindemedel) och potatismjöl. Potatis till.

-Pyttipanna med potatis, broccoli, blomkål, purjolök och lök.

-Nudelwok, nudlar och grönsaksblandning som vi wokar tillsammans och har i lite sesamolja och soja.

-Pizza med valfria ingredienser, hos oss blir det tomatsås, champinjoner, fetaost, lök, soltorkade tomater, ananas och ibland någon färssås. Och så vitlökssås på det. Smaskens.

-Tacos med tacofärs av hirs eller mathavre. Ibland har vi ätit raw-food tacos, då har vi mixade valnötter som vi kryddar till tacofärs. Resten är ju grönsaker. Istället för bröd använder vi isbergssalladsblad som skålar vi fyller med ingredienserna.

Jag funderar inte längre på vad jag ska ersätta köttet med, för kött är helt enkelt inte med i min kost längre!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar