torsdag 22 november 2012

"Idioti är att göra samma sak om och om igen, och förvänta sig ett annorlunda resultat."

Skolan i Sverige är på nedgång. Många verkar tro att lösningen på problemet är kortare skollov, lägre skolpliktsålder, hårdare tag och ökade befogenheter för lärare att tvinga elever till underkastelse. Vem lär sig under tvång? Vem får lust att lära under tvång? Är alla barn lika? Har alla barn samma förutsättningar och passar skolan alla?

Kan det inte vara så att vissa människor behöver mer tid på sig? Att vissa människor behöver få utvecklas och bli intresserade i sin egen takt för att kunna lära sig på ett roligt och effektivt sätt? Jag skulle säga nej, det här gäller inte vissa människor utan det gäller oss alla! Vi behöver få frihet och förutsättningarna att lära, resten sköter vi själva!

Hur lärde vi oss gå? Var det någon som satte oss i ett rum och sa att idag måste du lära dig att krypa, annars blir du underkänd och får gå om ett år för att komma ikapp med krypningen. Sedan måste du lära dig att ställa dig upp med stöd, och du måste göra det genom att först ställa dig på knä, sedan kliva upp med först det ena benet och sedan det andra. Att ställa sig på alla fyra och häva sig upp är inte rätt, du måste lära om dig. Du uppnår samma resultat, men du kommer dit på fel sätt. Hur skulle ett sådant tillvägagångssätt påverka barnets inlärning? Jag tror att det skulle få barnet att känna krav och därför känna sig dålig varje gång det misslyckas. När det väl lyckas och barnet blir jättelyckligt över att äntligen klarat det som föräldrarna vill så får det höra att det var på fel sätt. Barnet ska inte lära sig gå för sin egen skull och för att det vill, utan för att föräldrarna bestämt att det ska, hur det ska och när det ska. Då tar man ifrån barnet dess egen motivation och vilja att lära, och ersätter med tvång och krav. Barnet mår sämre och resultatet blir sämre.

Hur lär vi oss prata? Vad händer med ett barn som blir rättat hela tiden för att det säger han istället för hon? Det känner sig dåligt, det känner skuld, det tror att det är mindre omtyckt för att det gör fel osv. Det går inte fortare att lära sig när man blir rättad hela tiden, det orsakar bara att man mår sämre och får dålig självkänsla. Barn lär sig, de hör hur omgivningen pratar och de korrigerar själv sitt språk allteftersom de är mogna att förstå. Men såhär gör man i skolan. Man sätter en grupp människor i samma ålder i samma rum, förväntar sig att de ska ligga på samma nivå, kunna samma saker och lära sig samma saker och på samma sätt. Man tar ifrån dem deras egen motivation och ersätter den med tvång. Man bestämmer hur en femma ska ritas, vilka streck som ska göras och i vilken ordning. Och när det går dåligt försöker man rädda det hela med att göra mer, mer betyg, högre krav, mer skola, lägre skolpliktsålder.


Om mina barn gick skola skulle jag haka på skolstrejken!
Mycket intressanta tankar där.


Citatet i rubriken är Albert Einsteins definition av idioti. I svensk skola idag gör man inte bara samma sak om och om igen, man gör MER av samma saker och tvingar in barnen ännu mer i stress och krav, och tror  att man ska få ett bättre resultat. Jag undrar vad Albert skulle sagt om det.


1 kommentar:

  1. Du skriver så bra! Varför ska vi lära oss på ett sätt som någon annan har bestämt?

    SvaraRadera